УЛАЗАК ИСУСА ХРИСТА У ЈЕРУСАЛИМ - ЦВИЈЕТИ
(грч: Η Είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα), покретни празник који се слави сутрадан по васкрсењу Лазаревом, тј. Лазаревој суботи (Врбица), шесте недеље Великог поста и недељу дана пред Васкрс. Установљен у Јерусалиму крајем IV века за успомену на последњи, царски и свечани улазак Господа Исуса Христа у свети град Јерусалим, јашући на магарету, шест дана пре Пасхе (Мт 21,1-10; Јн 12,12-18). Том приликом народ Га је дочекао као Цара, простирући своје хаљине и гранчице дрвећа, носећи у рукама палмове гранчице.
Библијски опис
-------------------
Тога
дана је Исус Христос, праћен својим
ученицима и мноштвом народа, кренуо из
села Витиније у Јерусалим. Дошавши до
села Витфага, у подножју Маслинске горе,
рече двојици ученика: "Идите у село
које је пред вами, и одмах ћете наћи
магарицу привезану и магаре с њом;
одрешите је и доведите, И ако вам ко год
шта рекне, кажите: требају Господу! - и
одмах ће их дати". Ученици урадише
како им је Христос заповедио, и кад
доведоше магаре, Он га узјаха и на њему
крете у Јерусалим.
Глас
да долази Спаситељ, онај што је васкрсао
Лазара, брзо се раширио и мноштво народа
Му се придружило. Једни су га сусретали
с палминим гранчицама у руци, друти су
бацали своје хаљине на пут куда ће проћи,
трећи су резали гранчице од дрвета и
бацали на пут. Када Исус Христос изиђе
на Маслинску гору, они који га пратише
повикаше: "Осана Сину Давидовом!
Благословен који иде у име Господње,
цар Израиљев!" Али Исус је целим путем
био жалостан, и кад силазаше низ гору,
он баци поглед на Јерусалим у долини,
заплака се и рече: "О, Јерусалиме! Кад
би ти знао, особито у овај дан, шта је за
срећу твоју; али је сад сакривено од
твојих очију. Јер ће доћи дани да ће те
опколити непријатељи твоји са свих
страна, и разбиће тебе и децу твоју и
неће оставити у теби камен на камену за
то што ниси познао време у које си
похођен".
Све
се то дешавало пред празник Пасхе, па
се у Јерусалиму беше сакупило света из
многих крајева. Угледавши Исусов улазак
у Јерусалим, многи се запиташе: "Ко
је то?", а из гомиле народа одговорише:
"Исус, пророк из Назарета Галилејског".
Потом Христос уђе у храм, где су били
кљасти и сакати, смилова се на њих и све
их исцели. Међу народом и децом завлада
велико одушевљење, те му клицаху: "Осана,
Сину Давидовом, Цару Израиљском!"
Слушајући то, приђоше Му неки фарисеји,
па му рекоше: "Чујеш ли то што ови
говоре?", нашта им он одговори: "Зар
нисте никада читали: из уста мале деце
и одојчади, начинио си себи хвалу".
Целог дана је Исус Христос држао проповеди у храму, а увече се са својим ученицима вратио у Витинију.
Целог дана је Исус Христос држао проповеди у храму, а увече се са својим ученицима вратио у Витинију.
Начин
празновања
---------------------------
Уочи
овог празника, држи се вечерња, врши се
литија са палмовим гранчицама или
врбама, а освећују се у недељу на јутрењу
после читања 50. псалма, посебном молитвом
и кропљењем богојављенском водицом.
Гранчице се током године чувају поред
славске иконе у домовима. Канон за овај
празник написао је Косма Мелод -
Јерусалимљанин (средином VIII века). Овај
канон сматра се најлепшим каноном овог
врсног песника. Догађај Христовог уласка
у Јерусалим, на икони се представља:
Христос јаше на магарету, кога прате
ученици, а народ простире своје хаљине
и баца гранчице на пут.
Народни обичаји
----------------------
Уочи
Цвети девојке и деца одлазе у поља и
беру цвеће. Најчешће велике цветове
маргарете, да би били лепи и крупни; дрен
да би били јаки; љубичицу, да би били
миришљави и привлачни; врбове гранчице,
да сви буду напредни. Ово цвеће се не
уноси у кућу већ се оставља у посуде са
водом у дворишту да преноће. Понекад се
цевеће потапа у воду са златним или
сребрним прстеновима и онда се том водом
деца умивају. Раније је био обичај у
целој Србији да на овај дан шетају
окићени цвећем. До данашњих дана се
одржао обичај да момак од убраног цвећа
направи нарочит букет, у коме сваки цвет
има своје значење и носи га девојци. По
томе којих цветова има, или који
преовлађују девојка разазнаје момкова
осећања.
У
Шумадији момци и девојке сакупљају се
на игралиштима и раскршћима дарујући
узајамно цвеће, где сваки цвет има неко
посебно значење. Ту се сви шале и смеју,
али нико не игра и не пева јер траје
пост. Одлазак у цркву од ране зоре раширен
је у Херцеговини, док у Поповом пољу
ујутру наберу доста млечике, којом се
оките штале и торови. Од празника Цвети
до Духова, цвеће се не бере.
У
Србији су Цвети празновани и као народни
празник, јер је тог дана 1815. године, вожд
Другог српског устанка, Милош Обреновић,
код цркве у Такову подигао народ на
Турке.