ПИШЕ: Славко ЈОВИЧИЋ СЛАВУЈ
4.
август 1991. године. Сунце упекло. Пржи.
Све "гори". Неколико дана прије
светог догађаја правимо план дочека
Његове светости патријарха Павла
у мученичко мјесто страдања Срба у
Пребиловцима.
У
нколико наврата се договарам са Мирославом
Радовановићем, тадашњим портпаролом
Српске демократске странке и министром
за културу и образовање у Скупштини
Града Сарајева. Разговарамо о програму
и протоколу боравка Његове светости у
Пребиловцима.
Разговарамо
о неким детаљима доласка и посјете
Његове светости патријарха Павла
мученичком мјесту страдања Срба у
Пребиловцима. Сјећам се да је прва
варијанта била да Његова светост Павле
допутује авионом на Мостарски или на
Сарајевски аеродром и да за наставак
пута користи аутомобил. Али, Његова
светост Павле није то прихватио и из
Београда у Мостар допутовао је возом.
Са
још неколико колега у Мостар сам стигао
неколико сати раније. Распитивао сам
се о времену доласка воза. Воз је каснио
што је било уобичајено на жељезници.
Са
разгласа најављују долазак воза. Зове
ме Мирослав Радовановић који је заједно
са представницима Организационог одбора
Срба у Пребиловцима задужен за дочек
Његове светости. Мирче /тако сам га звао/
пита ме какве су моје процјене о тренутној
безбједности на самој жељежничкој
станици у Мостару, а поготово у
Пребиловцима.
Кажем му - да све држим под контролом, мада се и у ваздуху осјећао распад бивше Југославије. У Хрватској се на великом подручју водио рат. Све кипти од надолазеће ратне катаклизме. Такође, му кажем да имам екипе у граду Мостару и у самим Пребиловцима и да сам у сталној вези са момцима. Све су Срби. Јављају ми путем радио-везе да нема никаквих проблема. Пребиловци су далеко и са момцима који су на лицу мјеста још немам контакта.
Стиже
воз. Дочекујемо Његову светост у чијој
је пратњи било неколико свештеника.
Његову светост су дочекали и поздравили
мјесно надлежни највиши црквени
великодостојници Српске православне
цркве.
Скрушен
и поносан крстим се, рукујем и љубим
руку Његове светости. Крећемо према
возилима која су паркирана испред ауле
жељежничке станице у Мостару. Испред
је и полицијско возило. Са својом екипом
сједам у ауто. Иза нас је аутомобил у
којем је Његова светост патријарх Павле.
Колона са аутомобилима је подужа. Колега
који је на зачељу колоне ме обавјештава
да је све у реду.
Стижемо
у Пребиловце. Видим има доста народа.
Из оближње кафане треште звуци музике.
Страшно. Распитам се о чему се ради? Кажу
ми из полиције да ту кафану држи неки
Хрват. Одмах наредим да полиција оде на
лице мјеста и да се прекине са емитовањем
музике Тако је и било.
Око
стотињак возила и камионета са посмртним
ковчезима и светим костима преко 4.000
пребиловачких и херцеговачких
великомученика креће према вјечном
почивалишту у крипти Светог храма ...
Уз
служење патријарха Павла, епископа
Иринеја (Буловића) и Атанасија (Јевтића),
и свештенства, 4. августа 1991. године
темељи цркве и крипта су освећени, и
мошти мученика су послије литургије и
опијела положене у велики мермерни
ћивот у крипти.
Бесједа патријарха Павла 1991. године у Пребиловцима
-----------------
Славко ЈОВИЧИЋ СЛАВУЈ
За помен и вјечну захвалност
српским жртвама Пребиловаца
који су страдали од усташких хрватских
и муслиманских злочинаца.
српским жртвама Пребиловаца
који су страдали од усташких хрватских
и муслиманских злочинаца.
Шта су за нас СРБЕ Пребиловци
Насеља руралног типа, као што су Пребиловци,
мало је и у свијету мјеста, а да су тако страдали.
У Другом свјетском рату село је израсло у симбол страдања српског народа у усташкој Павелићевој Независној држави Хрватској (НДХ).
Бацањем живе дјеце и њихових мајки у јаму Голубинку код Шурманца убијено је око 600 становника овог села. Догодило се то 6. августа 1941. године.
У истом мјесецу на више од 40 других мјеста убијено је још - више од 200 људи из овог села које је пред Други свјетски рат имало око хиљаду становника.
У Пребиловцима су, тада, потпуно уништене 52 породице, а 36 огњишта је угашено.
Бацањем живе дјеце и њихових мајки у јаму Голубинку код Шурманца убијено је око 600 становника овог села. Догодило се то 6. августа 1941. године.
У истом мјесецу на више од 40 других мјеста убијено је још - више од 200 људи из овог села које је пред Други свјетски рат имало око хиљаду становника.
У Пребиловцима су, тада, потпуно уништене 52 породице, а 36 огњишта је угашено.
Страдање су преживјела само 172. становника Пребиловаца.
------------------------
У
грађанском рату у БиХ 1992. године
становништво из Пребиловаца је протјерано,
а село запаљено. Храм посвећен Сабору
српских светитеља и пребиловачких
великомученика у чијој су крипти били
сахрањени посмртни остаци жртава из
Другог свјетског рата је миниран. Мртви
Срби су поново поубијани, овај пут
спаљено је на стотине костију пребиловачких
великомученика.
Другог
дана по Васкрсу (2010) Светом архијерејском
литургијом коју је служио епископ
Захумско-херцеговачки и приморски Г.
Григорије означен је почетак обнове
храма на мјесту срушеног. Храм је, хвала
Богу обновљен.
Усташки
злочин над српским народом у селу
Пребиловци у Херцеговини је без примјера
и један је од најгорих и најсрамнијих
догађаја у људској историји.
Да
припадају неком другом народу, Пребиловци
би били познати и поштовани у цијелом
свијету и били би заштићени у сваком
погледу, попут Аушвица, Хирошиме, села
Лидица у Чешкој …
Овако,
пошто су српски, заборављени су и
запостављени од свих, нажалост и од
многих Срба. Већини жртава нацизма и
фашизма из Другог свјетског рата
обезбијеђено је поштовање и заштита.
Постоје посебни музеји посвећени њима
гдје им свјетски државници и друге
значајне личности одају почасти и
указују поштовање.
На
међународном нивоу постоје посебни
дани посвећени овим жртвама, о њима
говоре многе публикације и филмови, а
они који их евентуално не признају и не
поштују, зачас се нађу под општом осудом
тзв. међународне заједнице и њихове
јавности, а поготово медија.
Српске
жртве из двадестог вијека не само да се
игноришу, него се и само њихово помињање
и откривање крајем прошлог вијека, у
знатном дијелу београдске плаћеничке
јавности, сматра ратним хушкањем, које
је изазвало грађанске и вјерске ратове
на простору бивше Југославије. По њима
је, родбина усташких жртава, која је
1990/91. године отворила јаме и из њих
извадила, а потом и достојно сахранила
кости мученика, подстакла све балканске
шовинизме који су послије довели до
крвавог распада Југославије.
Јесмо ли смјели и требали да заборавимо и оставимо кости у безданим јамама, како су то усташе и урадиле.
Јесмо ли смјели и требали да заборавимо и оставимо кости у безданим јамама, како су то усташе и урадиле.
Код
оваквих схватања није чудо што је у
Пребиловце, који су због злочина из
1941. године требало да буду најзаштићеније
мјесто у Европи,1992. године поново згазила
усташка чизма, претварајући ово вјековно
насеље и споменик страдања невиних у
опустошен терен, или како су сами
освајачи, ликујући навели, у „пасиште
дивљих свиња“.
Пребиловци
су били село које се налази на самом
ободу долине Неретве код Чапљине, од
мора удаљено 20, а од Мостара 30 километара.
Све до 1941. године то је било једно од
највећих и економски најјачих српски
села у Херцеговини са око 1000 становника
у 120 домаћинстава. У њему су живјели
побожни, вриједни и мирни становници.
Али, још прије Другог свјетског рата
били су осуђени на смрт од стране усташких
односно клерикално-франковачких
структура у окружењу.
Разлози
су били управо у томе што су Пребиловци
били велико, богато и честито српско
село које је у Првом свјетском рату
Србији и Црној Гори дало 18 добровољаца,
а и због, за великохрватске аспирације,
незгодног стратешког положаја, посебно
пошто су 1939. године, кнез Павле и Драгиша
Цветковић, ово подручје срамно уступили
Бановини Хрватској.
Зато
је хрватска великодржавна политика
1941. године покушала, а 1992. године, заједно
са свезаним заставама са муслиманима
и успјела да долину Неретве, Дубраве,
Мостар, Чапљину и Столац скоро
потпуно очисти од Срба и свега што
је на њих подсећало да су на тим просторима
вјековима живјели и постојали.
ВЈЕЧНАЈА ПАМЈАТ
ВЈЕЧНА СЛАВА СВИМ
НЕВИНО УМОРЕНИМ СРБИМА
У ПРЕБИЛОВЦИМА
КОЈИСУ СТРАДАЛИ
ОД РУКУ УСТАШКИХ ЗЛОЧИНАЦА