УЛАЗАК ИСУСА ХРИСТА У ЈЕРУСАЛИМ - ЦВИЈЕТИ
Грч:
Η Είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα), покретни празник који се слави
сутрадан по васкрсењу Лазаревом, тј. Лазаревој суботи (Врбица), шесте
недеље Великог поста и недељу дана пред Васкрс. Установљен у Јерусалиму
крајем IV века за успомену на последњи, царски и свечани улазак Господа
Исуса Христа у свети град Јерусалим, јашући на магарету, шест дана пре
Пасхе (Мт 21,1-10; Јн 12,12-18). Том приликом народ Га је дочекао као
Цара, простирући своје хаљине и гранчице дрвећа, носећи у рукама палмове
гранчице.
Библијски опис
Тога
дана је Исус Христос, праћен својим ученицима и мноштвом народа, кренуо
из села Витиније у Јерусалим. Дошавши до села Витфага, у подножју
Маслинске горе, рече двојици ученика: "Идите у село које је пред вами, и
одмах ћете наћи магарицу привезану и магаре с њом; одрешите је и
доведите, И ако вам ко год шта рекне, кажите: требају Господу! - и одмах
ће их дати". Ученици урадише како им је Христос заповедио, и кад
доведоше магаре, Он га узјаха и на њему крете у Јерусалим.
Глас
да долази Спаситељ, онај што је васкрсао Лазара, брзо се раширио и
мноштво народа Му се придружило. Једни су га сусретали с палминим
гранчицама у руци, друти су бацали своје хаљине на пут куда ће проћи,
трећи су резали гранчице од дрвета и бацали на пут. Када Исус Христос
изиђе на Маслинску гору, они који га пратише повикаше: "Осана Сину
Давидовом! Благословен који иде у име Господње, цар Израиљев!" Али Исус
је целим путем био жалостан, и кад силазаше низ гору, он баци поглед на
Јерусалим у долини, заплака се и рече: "О, Јерусалиме! Кад би ти знао,
особито у овај дан, шта је за срећу твоју; али је сад сакривено од
твојих очију. Јер ће доћи дани да ће те опколити непријатељи твоји са
свих страна, и разбиће тебе и децу твоју и неће оставити у теби камен на
камену за то што ниси познао време у које си похођен".
Све
се то дешавало пред празник Пасхе, па се у Јерусалиму беше сакупило
света из многих крајева. Угледавши Исусов улазак у Јерусалим, многи се
запиташе: "Ко је то?", а из гомиле народа одговорише: "Исус, пророк из
Назарета Галилејског". Потом Христос уђе у храм, где су били кљасти и
сакати, смилова се на њих и све их исцели. Међу народом и децом завлада
велико одушевљење, те му клицаху: "Осана, Сину Давидовом, Цару
Израиљском!" Слушајући то, приђоше Му неки фарисеји, па му рекоше:
"Чујеш ли то што ови говоре?", нашта им он одговори: "Зар нисте никада
читали: из уста мале деце и одојчади, начинио си себи хвалу".
Целог дана је Исус Христос држао проповеди у храму, а увече се са својим ученицима вратио у Витинију.
Целог дана је Исус Христос држао проповеди у храму, а увече се са својим ученицима вратио у Витинију.
Начин празновања
Уочи
овог празника, држи се вечерња, врши се литија са палмовим гранчицама
или врбама, а освећују се у недељу на јутрењу после читања 50. псалма,
посебном молитвом и кропљењем богојављенском водицом. Гранчице се током
године чувају поред славске иконе у домовима. Канон за овај празник
написао је Косма Мелод - Јерусалимљанин (средином VIII века). Овај канон
сматра се најлепшим каноном овог врсног песника. Догађај Христовог
уласка у Јерусалим, на икони се представља: Христос јаше на магарету,
кога прате ученици, а народ простире своје хаљине и баца гранчице на
пут.
Народни обичаји
Уочи
Цвети девојке и деца одлазе у поља и беру цвеће. Најчешће велике
цветове маргарете, да би били лепи и крупни; дрен да би били јаки;
љубичицу, да би били миришљави и привлачни; врбове гранчице, да сви буду
напредни. Ово цвеће се не уноси у кућу већ се оставља у посуде са водом
у дворишту да преноће. Понекад се цевеће потапа у воду са златним или
сребрним прстеновима и онда се том водом деца умивају. Раније је био
обичај у целој Србији да на овај дан шетају окићени цвећем. До данашњих
дана се одржао обичај да момак од убраног цвећа направи нарочит букет, у
коме сваки цвет има своје значење и носи га девојци. По томе којих
цветова има, или који преовлађују девојка разазнаје момкова осећања.
У
Шумадији момци и девојке сакупљају се на игралиштима и раскршћима
дарујући узајамно цвеће, где сваки цвет има неко посебно значење. Ту се
сви шале и смеју, али нико не игра и не пева јер траје пост. Одлазак у
цркву од ране зоре раширен је у Херцеговини, док у Поповом пољу ујутру
наберу доста млечике, којом се оките штале и торови. Од празника Цвети
до Духова, цвеће се не бере.
У
Србији су Цвети празновани и као народни празник, јер је тог дана 1815.
године, вожд Другог српског устанка, Милош Обреновић, код цркве у
Такову подигао народ на Турке.