Српска Православна Црква својој духовној деци
о Божићу 2015. године
о Божићу 2015. године
ИРИНЕЈ
по милости Божјој
Православни Архиепископ пећки, Митрополит београдско-карловачки
и Патријарх српски, са свим Архијерејима Српске Православне Цркве –
свештенству, монаштву и свим синовима и кћерима наше свете Цркве: благодат, милост и мир од Бога Оца, и Господа нашега Исуса Христа, и Духа Светога, уз радосни божићни поздрав:
свештенству, монаштву и свим синовима и кћерима наше свете Цркве: благодат, милост и мир од Бога Оца, и Господа нашега Исуса Христа, и Духа Светога, уз радосни божићни поздрав:
МИР БОЖЈИ – ХРИСТОС СЕ РОДИ!
„Певајте Господу, благосиљајте име Његово,
Јављајте из дана у дан спасење Његово!
Казујте по народима славу Његову,
По свим племенима чудеса Његова!”
(Пс. 96, 2 – 3)
Јављајте из дана у дан спасење Његово!
Казујте по народима славу Његову,
По свим племенима чудеса Његова!”
(Пс. 96, 2 – 3)
Овим речима, браћo и
сестре у Христу Господу и драга наша децо духовна, позива нас свети цар Давид
на данашњи празник и празнично славље које нам је Сâм Господ припремио Својим
Рођењем од Пресвете Дјеве Марије у пећини витлејемској. Гле, пре две хиљаде годинâ
Пресвета Дјева Марија дође у Витлејем јудејски са праведним Јосифом пописа
ради. Али, попис Јосифов међу браћом својом и у роду своме послужио је
домостроју спасења и испуњењу пророштва пророка Михеја, који Духом Светим
пророковаше овим речима: „А ти, Витлејеме Ефрато, ако и јеси најмањи међу
хиљадама Јудиним, из тебе ће ми изићи Онај који ће бити Господар у Израиљу,
којему су изласци од искони, од вечних времена” (Мих. 5, 2).
На данашњи дан се
испунило ово пророштво. Јер, гле, Пресвета Дјева роди у Витлејему Јудином Онога
„којему су изласци од искони, од вечних времена”, Бога Реч (Логоса) Који се на
чудесан начин оваплоти од Пресвете Дјеве Марије и роди у Граду Давидову.
Гледајући то, до тада невиђено чудо, анђели на небесима задрхташе, небо звездом
на Истоку и земља пећином у Витлејему то пропратише! А ми, како рече цар Давид,
певајмо данас Господу Богу нашем, благосиљајмо Име Његово, увек и
непрестано свима око нас објављујмо Спасење Његово, свим народима
који су са нама и око нас казујмо славу Његову и предивна чудеса Његова, славу
Његову са којом се не може упоредити никаква слава овога света, и
предивна чудеса Његова која око људско не виде и ум људски не може објаснити!
Рођење Господа Исуса
Христа јесте историјски догађај који је истовремено обрадовао и небо и земљу,
али и многе у Израиљу и Римској Империји узнемирио. Анђели и пастири славе га у
Витлејему; мудраци са Истока, пратећи звезду водиљу, путују ка Јерусалиму, а
Ирод и сав Јерусалим уплашише се када чуше од мудрацâ питање: „Где је цар
јудејски који се роди?” (Мт. 2, 2). Земља и небо обрадоваше се Спаситељу
своме, а Ирод и сав Јерусалим уплашише се праведног Судије свог. Бог Реч
(Логос) – Друго Лице Пресвете Тројице, предвечни Син Божји – оваплоћује се и
рађа у времену као Богочовек Исус Христос како би спасао човека, слику Своју!
То је суштина и смисао овог историјског догађаја и празника. Али, он у
себи носи и једну другу поруку, поруку која се односи на човека, односно поруку
о величини,
узвишености и
назначењу човека, поруку о томе због чега се, ево, Сâм Бог смирава
рађајући се у пећини витлејемској. Са друге стране, овај празник нам сведочи и
о безграничној љубави Божјој према човеку и свету. Бог, браћо и сестре и драга
децо духовна, никада не оставља и не одбацује човека, икону Своју, нити овај
свет, који је премудро створио, оставља без милости и доброте Своје. Увек га
држи на длану Своме јер је Сведржитељ, обнавља га и спасава јер је Спаситељ. То
је највећа и најузвишенија порука, не само овог божићњег празника него и свих спасоносних
празника Господњих.
Већ у Старом Завету
говори велики и свети пророк Исаија о рођењу Емануила, односно Онога чије име
значи с нама је Бог. „Ето, Девојка ће затруднети, и родиће Сина, и
наденуће му име Емануил” (Ис. 7, 14), говори пророк и, гле, као да је и сâм
сведок тога чудеснога Догађаја, додаје: „Јер нам се роди Дете, Син нам се даде,
којему је власт на рамену, и име ће му бити: Дивни, Саветник, Бог силни, Отац
вечни, Кнез мира” (Ис. 9, 6). Рођење сваког детета је сâмо по себи велика
радост, а колика тек радост треба да нас обузме и испуни због Рођења
Богомладенца Емануила, Исуса Христа, Који је, уистину, Диван, Бог силни и Кнез
мира! Знајући то, драга децо духовна, радујемо се и веселимо данас, као што су
се радовали и веселили анђели на небесима и пастири у Витлејему певајући:
„Слава на висинама Богу, и на земљи мир, међу људима добра воља” (Лк. 2, 14),
јер је с нама Бог!
Данас, више него икад,
потребни су мир на земљи и добра воља међу људима и народима! Мир на земљи и
добра воља међу људима вечити је вапај неба и земље. Какав мир, каква воља и
међу каквим људима? – упитаће неко. Јеванђелски одговарамо: божићни, божански
Мир, Који нам се роди у Витлејему јудејском – Новорођени Богомладенац Исус
Христос. Он Сâм јесте Мир Божји међу нама. Препознајмо Га, прихватимо Га и нека
Он постане и наш Мир у немиру овога света! Добра воља међу људима мора бити
резултат тог божанског Мира. Оволики недостатак добре воље у свету, па и међу
нама хришћанима, показатељ је одсуства Мира Божјег међу нама. Да бисмо имали
мир међу собом, прво успоставимо лични мир са Богом својим, Богом нашим!
Помиримо се са Њим кроз покајање, кроз петровски вапај: „Господе, помагај!
Изгибосмо!” Онда ћемо лако – као деца Божја, као Народ Божји, као браћа и
сестре – успоставити и добру вољу и мир међу собом.
Шта видимо у
савременом свету? Видимо да су се људи и народи веома удаљили од Бога. Али не
само од Бога већ и међусобно, јер то једно са другим иде. Видимо да
свеспасавајуће Име Божје и Самога Бога многи више псују неголи што Га
славе и призивају у помоћ. Видимо да се највећи грех, грех убијања човека и
читавих људских заједница, свакодневно врши, и то, често, у име Божје. То је за
нормалан ум и разум непојмљиво. Питамо се: зар је могуће да неко са именом
Божјим на уснама убија невину децу, жене, заробљенике и прогнанике? У име којег
и каквог Бога то чини? У име које и какве религије то чини? Због овакве
псевдорелигијске изопачености имамо оволико немира и страхова у свету, који
нису ништа друго до ли плодови активне безбожности псевдоверникâ. Браћо и
сестре и драга децо духовна, позивамо вас у име Бога, у име Новорођенога Христа
Господа, да чувамо себе и свој народ од свепагубног богохуљења и грехова који
вапију до небесâ. Ако је Господ дошао да спасе свакога човека, обнови му
стваралачко назначење и дâ му живот вечни, како онда да се ико дрзне да човеку
одузме божански дар живота, било у мајчиној утроби било овде на Земљи?
Без истинског и
животног мира са Богом својим немогућ је мир са браћом својом, немогућа је и
добра воља међу људима и народима. Знајући то, браћо и сестре и драга децо
духовна, позивамо вас да се измиримо са Богом својим. Завапимо Му у покајању
као онај изгубљени, блудни син у јеванђелској причи, а Он ће нас раширених руку
примити!
Уместо добре воље и љубави
међу људима и народима сведоци смо планетарне експанзије егоизма,
суревњивости, антагонизама и надгорњавања – порока који изазивају забринутост,
страх и зебњу за будућност овога света. Упутимо молитву Богомладенцу Христу да
онима који данас воде своје народе, па и читав овај свет, подари мудрост
и доброту, љубав и смиреност, како би овај свет извели из најдубље моралне и
егзистенцијалне кризе!
У овој празничној
радости поздрављамо све вас, нашу духовну децу и светосавску браћу и сестре
широм света, у отаџбини и расејању. Поздрављамо вас и позивамо вас: помиримо се
са Богом и међусобно и будимо деца Божја и Народ Божји! Развијмо и покажимо
добру вољу међусобно и према свим људима око нас! Кроз ту добру вољу међу
људима будимо светлост свету и со земљи! Живимо свето и честито и испунимо
завет отаца којим су нас заветовали за Царство небеско!
Посебно поздрављамо
нашу браћу и сестре на нашем мученичком Косову и Метохији, у нашој духовној
колевци. Молимо се Богомладенцу Христу да их духовно и божански, као пророка
Данила и свете младиће у Вавилону, охрабри и учврсти у опредељењу да буду и
остану верни завету наших светих предака. Апелујемо на све прогнане и избегле
са ове наше свете српске земље, као и све прогнане и избегле са својих вековних
огњишта, из Далмације, Лике, Славоније, Барање, са Баније и Кордуна, као и из
разних крајева Босне и Херцеговине, да учине све што до њих стоји да се врате
на своја вековна огњишта, да их обнове, унапреде и сачувају за покољења која ће
доћи.
Грех је, међутим,
поменути невољнике, страдалнике и прогнанике српског рода, а не сетити се свих
невољника, страдалника и прогнаника из других народа и земаља, ма које вере они
били, а нарочито наше браће и сестара на Блиском и Средњем Истоку, у Украјини и
у Африци, посебно у ове свете и благе дане када прослављамо Рођење највећега
Страдалника и Прогнаника у историји, Богочовека Исуса Христа, Победника над
злом, смрћу и сатаном. Сећајмо их се молитвено и помозимо им делатно кад можемо
и колико можемо!
Независно од тога где
живимо и радимо, у отаџбини или расејању, драга децо духовна, ми смо један,
хришћански, православни и светосавски народ који су Божић и божићњи етос на
посебан и јединствен начин обликовали. Божић је у срцима нашим, у душама нашим.
Славећи Божић у радости и миру са свим и сваким, учили смо се светости живљења
и страху Божјем. Поздравом Мир Божји – Христос се роди и
отпоздравом Ваистину се роди ми смо формирани као народ мира
Божјег и добре воље. То је наш велики духовни капитал. Умножавајмо га кроз
правилно и свето слављење овог великог празника! Божић нас је васпитавао
у свему ономе што је свето, честито и миломе Богу приступачно. Знајући то, још
једампут вас позивамо: чувајмо јединство вере и Цркве светосавске и светињу
овог божићњег празника као зеницу ока свога! Не дозволимо никоме да нас дели по
било ком основу! Српска Православна Црква била је, јесте и биће гарант нашег
духовног и народног јединства! У то име поздрављамо вас радосним божићним
поздравом:
Мир Божји – Христос се роди!
Ваистину се роди!
Благословена нова 2016. година!
Ваистину се роди!
Благословена нова 2016. година!
Дано у Патријаршији
српској у Београду, о Божићу 2015. године.
Ваши молитвеници пред
Богомладенцем Христом:
Архиепископ пећки,
Митрополит београдско-карловачки
и Патријарх српски ИРИНЕЈ
и Патријарх српски ИРИНЕЈ
Митрополит
црногорско-приморски АМФИЛОХИЈЕ
Митрополит загребачко-љубљански ПОРФИРИЈЕ
Епископ шабачки ЛАВРЕНТИЈЕ
Епископ сремски ВАСИЛИЈЕ
Епископ бањалучки ЈЕФРЕМ
Епископ будимски ЛУКИЈАН
Епископ банатски НИКАНОР
Епископ новограчаничко-средњезападноамерички ЛОНГИН
Епископ источноамерички МИТРОФАН
Епископ бачки ИРИНЕЈ
Епископ британско-скандинавски ДОСИТЕJ
Епископ зворничко-тузлански ХРИЗОСТОМ
Епископ осечкопољски и барањски ЛУКИЈАН
Епископ западноевропски ЛУКА
Епископ жички ЈУСТИН
Епископ врањски ПАХОМИЈЕ
Епископ шумадијски ЈОВАН
Епископ браничевски ИГЊАТИЈЕ
Епископ далматински ФОТИЈЕ
Епископ бихаћко-петровачки АТАНАСИЈЕ
Епископ будимљанско-никшићки ЈОАНИКИЈЕ
Епископ захумско-херцеговачки ГРИГОРИЈЕ
Епископ ваљевски МИЛУТИН
Епископ рашко-призренски ТЕОДОСИЈЕ
Епископ нишки ЈОВАН
Епископ западноамерички МАКСИМ
Епископ горњокарловачки ГЕРАСИМ
Епископ аустралијско-новозеландски ИРИНЕЈ
Епископ крушевачки ДАВИД
Епископ славонски ЈОВАН
Епископ аустријско-швајцарски АНДРЕЈ
Епископ средњоевропски СЕРГИЈЕ
Епископ тимочки ИЛАРИОН
Митрополит загребачко-љубљански ПОРФИРИЈЕ
Епископ шабачки ЛАВРЕНТИЈЕ
Епископ сремски ВАСИЛИЈЕ
Епископ бањалучки ЈЕФРЕМ
Епископ будимски ЛУКИЈАН
Епископ банатски НИКАНОР
Епископ новограчаничко-средњезападноамерички ЛОНГИН
Епископ источноамерички МИТРОФАН
Епископ бачки ИРИНЕЈ
Епископ британско-скандинавски ДОСИТЕJ
Епископ зворничко-тузлански ХРИЗОСТОМ
Епископ осечкопољски и барањски ЛУКИЈАН
Епископ западноевропски ЛУКА
Епископ жички ЈУСТИН
Епископ врањски ПАХОМИЈЕ
Епископ шумадијски ЈОВАН
Епископ браничевски ИГЊАТИЈЕ
Епископ далматински ФОТИЈЕ
Епископ бихаћко-петровачки АТАНАСИЈЕ
Епископ будимљанско-никшићки ЈОАНИКИЈЕ
Епископ захумско-херцеговачки ГРИГОРИЈЕ
Епископ ваљевски МИЛУТИН
Епископ рашко-призренски ТЕОДОСИЈЕ
Епископ нишки ЈОВАН
Епископ западноамерички МАКСИМ
Епископ горњокарловачки ГЕРАСИМ
Епископ аустралијско-новозеландски ИРИНЕЈ
Епископ крушевачки ДАВИД
Епископ славонски ЈОВАН
Епископ аустријско-швајцарски АНДРЕЈ
Епископ средњоевропски СЕРГИЈЕ
Епископ тимочки ИЛАРИОН
Епископ умировљени
зворничко-тузлански ВАСИЛИЈЕ
Епископ умировљени канадски ГЕОРГИЈЕ
Епископ умировљени захумско-херцеговачки АТАНАСИЈЕ
Епископ умировљени средњоевропски КОНСТАНТИН
Епископ умировљени славонски САВА
Епископ умировљени милешевски ФИЛАРЕТ
Епископ умировљени канадски ГЕОРГИЈЕ
Епископ умировљени захумско-херцеговачки АТАНАСИЈЕ
Епископ умировљени средњоевропски КОНСТАНТИН
Епископ умировљени славонски САВА
Епископ умировљени милешевски ФИЛАРЕТ
Викарни Епископ
моравички АНТОНИЈЕ
Викарни Епископ топлички АРСЕНИЈЕ
Викарни Епископ јегарски ЈЕРОНИМ
Викарни Епископ топлички АРСЕНИЈЕ
Викарни Епископ јегарски ЈЕРОНИМ
ОХРИДСКА
АРХИЕПИСКОПИЈА
Архиепископ охридски и Митрополит скопски ЈОВАН
Епископ полошко-кумановски ЈОАКИМ
Епископ брегалнички МАРКО
Викарни епископ стобијски ДАВИД
Архиепископ охридски и Митрополит скопски ЈОВАН
Епископ полошко-кумановски ЈОАКИМ
Епископ брегалнички МАРКО
Викарни епископ стобијски ДАВИД